Tab 1

Tab 1 content.

Tab 2

Tab 2 content.

Tab 3

Tab 3 content.

Ahad, 3 Oktober 2010

meniaga di bazar ramadhan


ramadhan 2010 nie...

first time aku niaga kat bazar ramadhan

ingat xde la bakat nk niaga2 nie... rupa2nya ada juga bakat terpendam aku nie yerk??

org kata belum buat lagi mcm mana nak tau boleh ke tak..


hahaha memang kelemahan aku selalu kata tak kepada apa yg aku x pernah buat nie...

aku takut nak cuba benda2 baru nie... tp ramadhan nie buka mata aku yg selalu tertutup layu nie...


aku ingat ayat member aku..

"jangan ko pandang pakcik2 jual goreng pisang nie sebelah mata k, tgk jea diorg nie cikai...

tapi percaya lah.. pendapatan diorg nie rm 4k ke atas!!!"


mula2 dgr nie memang arr aku gelak jea...

tp bila dah meniaga nie baru aku tau kenapa...

aku nie niaga air jea kat dataran cendekia UiTM di hatiku

kita tgk untung org niaga nie mcm mana

sehari untung bersih jea dalam rm 250

kalau org nie niaga sebulan 30 hari



pendapatan : rm250 x 30 ari = rm 7500!!!!! tgk tu 7.5 k tu!!



kalah gaji seorg engineer nie!!

huhuhu nie kira niaga kecik2 jea nie...

klu tgk yg niaga besar2 n dah lama niaga

ala ala ada kedai mkn sendiri nie

sehari untung kasar jea boleh cecah rm2k!!!

masyuk tu...



tapi org nak meniaga nie kena ada pengalaman

hati mau keras... org kata berani ambil risiko!!!

tp yg penting ilmu tu kena la ada!!

stretegi pemasaran, pegurusan modal dan bahan mentah

lokasi2 strategi... target customer..

org kata banyak kena berlajar lah..

kalau tak pasti gulung tikar..



klu x percaya.. pergi tgk kat pusat komersial sek 7 tu

berapa banyak kedai mkn gulung tikar or tukar owner??

banyak gak arr..



huhuhu aku merepek lagi ari nie...

tapi nak wat mcm mana

masa xde kerja la aku merepek

Tiada ulasan:

Catat Ulasan