Tab 1

Tab 1 content.

Tab 2

Tab 2 content.

Tab 3

Tab 3 content.

Khamis, 11 November 2010

ikhlasnya bekerja

dah sebulan aku bekerja sebagai engineer. mcm2 pengalaman yg menarik yg aku dapat. rasa mcm mana kerja 12jam sehari, rasa mcm mana kerja 2 shift nie ( sampai demam n batuk dibuatnya), rasa mcm mana kerja 4 hari dan 2 hari cuti. semua nie berbeza dengan waktu berlajar dulu.




dalam masa sebulan nie lah aku berlajar bahawa kerja tanpa matlamat dan niat yg ikhlas akan membuat kita malas dan cepat bosan. aku ada terbaca satu blog nie, ayat dia mcm nie:



bilakah seorang Jurutera itu layak mendapat gelaran sebagai seorang Jurutera yang terbaik?

Adakah waktu Jurutera itu lulus cemerlang dalam ujian peperiksaan sehingga mendapat anugerah Dekan? Atau ada sijil berdaftar dari Lembaga Jurutera Malaysia yang mencukupi syarat sebagai jurutera professional? Adakah begitu?

Tidak!, Jurutera tidak menjadi Jurutera terbaik ketika mereka belajar ilmu kejuruteraan, (walaupun mungkin mereka pelajar terbaik), sebaliknya Jurutera akan menjadi Jurutera terbaik adalah apabila mereka membuat ‘kerja-kerja’ kejuruteraan, iaitu apabila mereka ‘terjun’ ke dalam masyarakat, dan menggunakan ilmu kejuruteraanya untuk menyelesaikan masalah teknikal masyarakat sehingga masyarakat mendapat manfaat dari ilmu kejuruteraanya, maka ketika itulah seorang Jurutera itu layak mendapat gelaran sebagai seorang Jurutera yang terbaik!

source:http://keretamayat.blogspot.com/search?updated-max=2010-10-30T21%3A48%3A00%2B08%3A00

sgt terkena kat batang hidung nie! huhuhu... so aku pun kena betulkan niat aku bekerja nie, niat kerana ingin berbakti kepada masyarakat! bukan kerana diri sendiri. bila kita memberi, allah akan memberi berlipat kali ganda pahalanya... hati jadi tenang kerja jadi senang hati makin riang!

4 ulasan:

  1. blogwalking blog ko!ehehee..da koje ye skg..taniah yek..kan x sie2 ko menganggur lame.ehehee..

    jom singgah blog merepek aku

    wanieyzawawi.blogspot.com
    jejarihalus.blogspot.com

    BalasPadam
  2. wahh... berjalan2 di blog org yea.... nanti aku pi singgah minum kopi kat blog ko lak!! :p

    BalasPadam
  3. mmg susah laa nak menjadi seseorang yg terbaek. kne rajin usaha & niat kne btul eh bro ;)

    same goes to me!! wuwu

    BalasPadam